Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

NWWB | September 24, 2017

Scroll naarboven

Top

Grote handhavingsactie Rijkswaterstaat op water voor veilig varen

DSC00650

In 4 dagen ruim 450 controles recreatievaart. Afgelopen week heeft Rijkswaterstaat in Flevoland en Friesland een grote handhavingsactie op het water gehouden om de veiligheid te bevorderen op het water.

Met patrouillevaartuigen, rhib’s, een waterscooter en een helikopter werd gecontroleerd op de vaarregels voor de recreatievaart. Doel van deze actie is het bevorderen van de veiligheid op het water, zodat het voor alle vaarweggebruikers veilig en leuk varen is.

 

Binnenvaartpolitiereglement

Tijdens een speciale actieperiode op 22, 23, 25 en 26 augustus hebben handhavers (BOA’s) van Rijkswaterstaat op de regels uit het Binnenvaartpolitiereglement gecontroleerd. Het ging daarbij om onder andere snelheid, plaats op de vaarweg, vaarbewijzen en voorgeschreven uitrusting aan boord. Rijkswaterstaat was met meerdere patrouillevaartuigen en rhib’s (snelle interventievaartuigen) aanwezig op de Randmeren in Flevoland en op het Prinses Margrietkanaal in Friesland. Op 25 augustus werd de actie tijdelijk ondersteund vanuit de lucht met de inzet van een helikopter, als onderdeel van een reguliere inspectievlucht. Tijdens de actie werd samengewerkt met de politie, die ook schepen inzette.

 

Proef met waterscooter

DSC00649Voor het eerst heeft Rijkswaterstaat tijdens een grote actie als proef een waterscooter ingezet. De proef had tot doel om te bekijken of de inzet van een waterscooter nuttig is bij het bereiken van overtredende schippers die zich in ondiep water bevinden. Deze gebieden zijn moeilijk bereikbaar met een patrouillevaartuig of een rhib. De eerste ervaringen met de inzet van de waterscooter zijn positief.

 

Resultaten

Tijdens vier actiedagen zijn er ruim 450 controles uitgevoerd. In 180 gevallen leidde dat tot een waarschuwing, in 80 gevallen tot een proces verbaal. De meest geconstateerde overtredingen waren het niet gebruiken van een dodemanskoord, de overschrijding van de maximale snelheid en het ontbreken van het vaarbewijs. Ook werden schippers aangesproken op het staand besturen van een snel vaartuig zonder zwemvest en het waterskiën zonder uitkijk.

 

Veiligheid op het water

Op de Nederlandse hoofdvaarwegen is het druk met beroepsvaart. Tijdens de zomerperiode- komen daar op veel plekken, zoals de Randmeren, het Prinses Margrietkanaal (hoofdvaarweg Lemmer-Delfzijl) en de Friese meren, nog een groot aantal recreatieschippers bij. Zeker in de zomermaanden is het dus erg druk op het water, met een grote diversiteit aan scheepsafmetingen, vaargedrag, kennis en ervaring. Rijkswaterstaat ziet dat de regels op het water vaak bewust of onbewust worden overtreden en dat er hierdoor gevaarlijke situaties ontstaan. De handhavingsacties hebben tot doel de veiligheid op het water te bevorderen.